Keydjes's Blog

18 juli, 2010

Det där med bröllop

Filed under: Annat som rör sig i mitt huvud — keydjes @ 13:08

Jag är inget fan av att gå på olika tillställningar, vet inte varför, det är bara jobbigt.

Man måste ha nya kläder, i det här fallet helst kjol eller klänning, men det kan ni bara drömma om när det gäller mig. Men jag hade ansträngt mig och köpt en rätt söt blus.
När jag väl klätt mig och såg mig i spegeln så funderade jag starkt på att hoppa av. Blommig blus, hur fan tänkte jag då..!! Kan man inte bara säga att det är okay att gå på bröllop i jeans och t-shirt, det är i alla fall bekvämt. Vem har bestämt att man måste spöka ut sig på det här sättet. Det är ju ändå brudparet som ska vara i centrum, vad spelar det då för roll hur vi andra ser ut.

Som sagt, inget fan.. men jag har oxå kommit på att det gäller innan jag kommit dit. När jag väl är där är det hur kul som helst och alla tråkiga förberedelser är glömda, även om jag fortfarande inte förstår det där med blommig blus.

I vilket fall som helst, igår gifte sig min brorson Daniel med sin Malin. Dagen började med att solen var framme, försvann, skyfall och lagom till bröllopet så dök solen upp igen och det blev 28 grader varmt.

Vi kom till Salems kyrka och bestämde oss för att gå in, för inne i kyrkan borde det vara svalt, det är ju en stenkyrka. Nädå jävlar, ingen svalka där heller. Men vi packade in oss i båsen och satte oss och vänta.
Vänta i kyrka måste vara det tråkigaste som finns, säger man något så hör alla, trots att det bara är menat för den som sitter bredvid. Och är det då min mor som man talar med, som har väldigt dålig hörsel, så går det ju inte direkt att viska. I dom här lägena är det bäst att hålla en väldigt neutral diskussion. Alltså pratar man om vädret och värmen i kyrkan och annat som är helt ointressant, bara för att det är så tråkigt i kyrkan.

Sen börjar musiken och brudparet dyker upp. Såååå fina dom är. Prästen gör sitt jobb, så även Daniel och Malin. Jag försöker lyssna på prästen,  morsan har gett upp, hörslingorna i kyrkan fungerar inte så hon hör inte ett smack. Ibland hör jag vad prästen säger, sen försvinner ljudet för mig med, men inte för att jag inte hör, utan mer troligt för att jag är ateist och inte köper allt han säger. Men det är inte viktigt vad jag tror på , utan att Daniel och Malin lyssnar, förstår och framför allt tror.

Sen är det dax att gå ut från kyrkan, det är som att gå in i en vägg, solen bränner och det är fuktigt som i en finsk bastu. Min bror, Lasse, ser ut som han ska rinna bort, han har köpt kostym och den är jättevarm, snyggt men varmt. Själv tänkte jag ”Det är tur att jag köpte den här blusen, den är i alla fall tunn”. Dom snygga sandalerna jag  köpte sitter som klister i den här värmen, de kommer åka av rätt fort, sen får vi se om jag någonsin använder dem igen.

Sen är det middag och fest, men kommer jag att gå, nej då. Jag har tackat nej, inte bara för att jag inte tycker om sånna här tillställningar utan också för att min mor inte vill/kan gå. Hon orkar inte, det är för mycket. Dessutom så hör hon inte vad folk säger till henne. Och hon orkar bara inte att sitta på en stol för länge. Så jag åker med henne hem och vi fikar tillsammans istället.

Dom är så unga, men det är något som får mig att tro på dom här två. Trots att jag inte känner dem så väl som man egentligen ska känna sina släktingar, och det faktum att de båda två är AIKare, så är det något som gör att det känns rätt.

Malin var så fin i sin klänning och den enda av alla som såg sval ut i den här värmen.

Grattis till brudparet !!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

