Keydjes's Blog

12 juli, 2010

Stress på vägarna

Filed under: Annat som rör sig i mitt huvud — keydjes @ 10:55

Jag åkte upp till Delsbo över lördagen. Tänkte att det går nog rätt fort, det är ju motorväg hela vägen.

Det jag upptäckte när jag körde var att jag kände mig stressad av att ligga på motorvägen i 120. Vägarna är raka och fina och det går att hålla en bra marschfart. Men i och med att det bara är motorväg så finns det inte direkt några ställen att stanna till vid och bara titta på utsikten.

Förr körde man via Gävle och det var gamla E4:an, man kunde stanna och fika vid en P-plats och sitta och blicka ut över vackra sjöar. Man kunde koppla av och man kände sig inte stressad, det skulle ta 5 timmar att komma dit man skulle. Man hade oftast med sig en termos kaffe och några smörgåsar som man kunde njuta av, allt smakar ju så mycket bättre när man sitter vid en rastplats. Samma kaffe, samma smörgås som hemma, men mycket godare. Märkligt det där.

Nu är det annat, 120 vägar, inte många ställen att stanna vid, förutom StatOil och super dyra fikaställen. Och stannar man där så blir man ju inte mindre stressad.
Näe, går det att pressa tiden ännu mera på vägarna så gör man det. Istället för de 5 timmar av trevligt resande förr, så tar det nu 3,5 timme av att svära åt de som ligger framför och stoppar en. ”Om inte den där bilen med släp legat framför så hade det gått minst 10 minuter fortare”.
Fast den mesta tiden har man inte någon framför sig, eller i alla fall väldigt få.

När man sedan väl kom upp till Enånger och gamla E4 kom tillbaka och man fick ligga i hastigheter ända ner till 50 så blev man ju ännu mer uppjagad, plus dessa bönder på vägarna som tydligen tankar bilarna med bromsolja.

När man sen kommer upp till avfarten till Hudiksvall så håller man på med vägbygge. Om två år så kommer man inte behöva åka genom Enånger, Njutånger eller Iggesund, då blir det en ny sträckning motorväg. Då kan man pressa tiden ännu mer.

Så det är med blandade känslor jag kör motorvägen upp mot Delsbo. Det är lite stressigt och jag saknar att man inte bara kan stanna och njuta av naturen. Men det är samtidigit väldigt skönt att komma upp fort så att man har mer tid att umgås med släkt och vänner. Och eftersom jag bara var upp över dagen så var det rätt skönt med motorväg när jag åkte hem på kvällen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

