Keydjes's Blog

26 april, 2010

Supernatural 1

Filed under: TV-serier — keydjes @ 14:37

En av mina absoluta favoritserier är Supernatural. Den är inne på 5:e säsongen i USA och i vanliga fall brukar man märka en tendens att fantasin börjar tryta eller att skådisarna inte är lika engagerade. Men inte här inte.

Det som förbluffar mig mest är att serien faktiskt får fortsätta. Jag menar, det är USA och det handlar om änglar och demoner (inte att förväxla med det skräp som Dan Brown skriver) och kampen om det onda och det goda.

Det brukar ju vara så att om det är något som inte stämmer överens med den amerikanska fundamentalistiska kristna kyrkan så ska det ut. Har hänt förut. Här är det en serie som slåss mot demoner och änglar, för änglarna är inte de trevligaste väsen som finns.

Här får vi veta, om man inte redan visste det, att änglar inte är direkt förtjusta i Guds skapelse, människan. Änglar är krigare och de har inga problem med att ta död på hela städer om det betyder att de får som de vill. Och det faktum att Gud själv inte har någon som helst avsikt att hjälpa mänskligheten gör det ju inte till en lättare fråga. Så frågan är vad de kristna fundamentalisterna har tagit vägen.

Eller är det månne så att de är lika förtrollade som jag över berättartekniken, snabba replikerna, humorn, skräcken och två snygga killar. Nja, det sista är det nog bara jag som är förtrollad över, tillsammans med några tusen andra kvinnor.

Igår satt jag och tittade på när flera andra gudar dök upp och var lätt irriterade över att Lucifer försökte få igång Harmagedon utan att tänka på att det finns fler Gudar i världen. Slutade med att Lucifer gick bärsärk bland Kali, Balder, Oden med flera… samt hade ihjäl en ärkeängel…

Nu får jag vänta en vecka till för att se vad som händer. Fortfarande undrande hur den kan fortsätta sändas i USA utan att röra upp himmel och jord.

En liten fotnot så här på slutet. Världens vackraste  man, Jensen Ackles, i mina ögon, är med i den här serien, och det gör ju inte det hela sämre.
Jensen Ackles

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

